Dobra notatka jest na wagę złota. Jest źródłem cennych informacji, służy do powtórek i utrwalania informacji. Ale przede wszystkim jest to jeden z najskuteczniejszych sposobów uczenia się. Żeby stworzyć dobrą notatkę, należy przemyśleć i przeanalizować treści. To nic innego, jak przetworzenie informacji.
A przetworzenie informacji to jeden z 6 najskuteczniejszych sposobów uczenia się.
Stworzenie dobrej notatki nie jest tak trudne, jak się wydaje. Jest kilka typów notatek graficznych, które pomogą Ci w nauce. Warto przetestować kilka i wybrać najlepszą dla siebie metodę notowania. Pisałam już o gwieździe skojarzeń.
Czas na notowanie metodą Cornella. Nazwa nie pochodzi od nazwiska, tylko od Uniwersytetu Cornella.
Zacznij od kartki, na której sporządzisz notatkę. Najlepsza jest kartka w formacie A4, może być w kratkę. Możesz notować w pionie lub w poziomie. Zachęcam Cię byś robił notatki w poziomie – będziesz miał więcej miejsca i notatka będzie czytelniejsza. Jeśli będziesz robić notatki metodą Cornella w zeszycie, to oczywiście pisz w pionie.
Podziel kartkę na 4 części zgodnie z poniższym obrazkiem

Notatka metodą Cornella:
- Część A
W części A umieść tytuł notatki i datę, jeśli jest to notatka z lekcji. Tytuł pozwoli Ci się później zorientować, co to za notatka oraz ułatwi segregowanie notatek.
- Część B
W części B stwórz taką notatka jak zawsze. Możesz pisać pełnymi zdaniami lub używać wyliczeń czy myślników. Pamiętaj, by zostawiać większe odstępny między liniami na wypadek, gdybyś chciał później coś dopisać.
- Część C
W części C wypisz wszystko słowa kluczowe z notatki, która znajduje się w po prawej stronie (w części B). Słowa kluczowe, czyli pojęcia, nazwiska, daty oraz wszystko, co uznasz za ważne. Staraj się by słowo kluczowe znalazło się w tej samej linii, co odpowiadające mu informacje w części B.
- Część D
Ostatnia część D to podsumowanie. Tu zapisz najważniejsze informacje podsumowujące notatkę. Warto też wpisać własne wnioski, jeśli takie masz.
Ja najczęściej dopisuję podsumowanie dopiero podczas powtarzania informacji. Kiedy już mam większą wiedzę na temat danego zagadnienia.
Oto gotowy materiał do nauki. Możemy złożyć kartkę wzdłuż pionowej linii i wykorzystując słowa kluczowe samodzielnie dopowiadać ich rozwinięcie.
Jeśli masz problem z zapamiętaniem jakiegoś pojęcia, to możesz zasłonić słowa kluczowe i korzystać tylko z tekstu. Pełna dowolność podczas nauki.
Jak w praktyce stworzyć notatkę metodą Cornella
Najpierw zrób zwykłą notatkę w części B. Może to być notatka z wykładu, z rodzaju z podręcznika czy z lektury. Umieść tam najważniejsze informacje: daty, nazwiska, wzory, dane czy wykresy. Możesz zapisywać informacje w formie linearnej lub od punktów, używać kolorów lub coś narysować. Może to być dokładnie taka sama notatka jaką do tej pory robiłeś w zeszycie. Warto pamiętać, by między zapisywanymi linijkami zostawiać więcej miejsca niż zwykle. Dzięki temu zawsze będziesz mieć miejsce na dopisanie dodatkowych informacji.
Teraz czas na uzupełnienie części C.
Wypisz tam słowa kluczowe oraz pytania kluczowego odnoszące się do treści, która znajduje się w części B. To mają być słowa, które ty uznasz na kluczowe. Pojęcia i daty, których nie znasz, a musisz zapamiętać. Wypisz wszystko, co ułatwi Ci późniejsze powtórki. Pamiętaj – mniej znaczy więcej, więc nie przepisz wszystkich informacji. Notatka przecież jest już w części B. Zwróć uwagę by słowa kluczowe i treści im odpowiadające były na tej samej wysokości.
Wpisz tytuł i podsumowanie. Podsumowanie nie musi powstać od razu. Możesz to zrobić później. Warto przemyśleć, co chcesz tam zapisać.
Notatki takie mogą powstawać na komputerze lub odręcznie. Na da się jednoznacznie odpowiedzieć, który sposób notowania jest lepszy. Najważniejsze żeby były twoje i ułatwiały tobie uczenie się.
Chcesz poznać inne sposoby robienia notatek – gwiazda skojarzeń.
Autor tekstu: Kasia Pijanowska
2 thoughts on “Metoda Cornella – o trudnej sztuce notowania część 2”
Comments are closed.