Dlaczego powinieneś polubić wszelkie klasówki i sprawdziany – część 1

Jeśli lubisz klasówki, sprawdziany i wszelkie egzaminy, to odłóż ten tekst i idź na spacer. Jeśli jednak słowo klasówka wywołuje u Ciebie dreszcze i zimne poty, to tekst dla Ciebie!

W 2010 roku na stronie New York Timesa pojawił się artykuł Benedicta Careya Forget What You Know About Your Study Habits.

Opacznie zrozumiano autora artykułu oraz badania na które się powołał.

Tekst opisujący najnowsze badania nad uczeniem się wywołał burzę w komentarzach – oto kilka przykładowych komentarzy:

  • testy niczego nie uczą
  • testy są tylko dla ocen
  • testy to niepotrzebny stres
  • trzeba więcej uczyć, a mniej testować.

Po kilku przykładowych komentarzach widać, że sprawdziany nie cieszą się dobrą opinią. Są znienawidzoną szkolną koniecznością. Ze względu na negatywne emocje związane ze słowem testowanie, badacze zajmujący się tym zjawiskiem posługują się określeniem praktyka odzyskiwania lub ćwiczenia w przywoływaniu. Ćwiczenia w przywoływaniu brzmi mniej groźnie niż klasówka.

O klasówkach, czyli ćwiczeniach w przywoływaniu dziś opowiem. Czas na obalenie mitów związanych z rozwiązywaniem testów i pisaniem sprawdzianów.

TESTY NICZEGO NIE UCZĄ – MIT

Badania amerykańskich psychologów potwierdzają, że testowanie jest jednym z najlepszych sposobów uczenia się. Dlaczego? Kiedy wyciągasz informacje z głowy podczas rozwiązywania testów:

  • przeciwdziałasz zapominaniu;
  • dowiadujesz się, co już umiesz, a czego jeszcze nie;
  • ułatwiasz sobie przypomnienie tych informacji w przyszłości;
  • łączysz nową wiedzę ze „starą”.

TESTY SĄ TYLKO DLA OCEN – MIT

Testy zapewne kojarzą Ci się z klasówką na ocenę. Jeśli zaczniesz rozwiązywać testy w domu, przestaną być testami na ocenę, a staną się narzędziem do uczenia się. Tak – rozwiązywanie testów, to sposób uczenia się.

TESTY TO NIEPOTRZEBNY STRES – MIT

Badania przeprowadzone wśród studentów amerykańskich uczelni pokazują, że samotestowanie i testy o małej stawce na zajęciach (np. bez oceny) zmniejszają stres. Potwierdziło to aż 72% badanych studentów.

Jeśli wiesz, że od wyniku testu nie zależy twoja ocena końcowa z danego przedmiotu, zapewne chętniej rozwiążesz taki test.

TRZEBA WIĘCEJ UCZYĆ, A MNIEJ TESTOWAĆ – MIT

Badania psychologów udowodniły, że testy to nie tylko sposób sprawdzania wiedzy, ale metoda uczenia się. Rozwiązując testy uczysz się. Uczysz się, ponieważ twój mózg uwielbia wyzwania, a nie tylko bierne czytanie w kółko tego samego tekstu. Im częściej będziesz rozwiązywać testy, odpowiadać na pytania i głowić się nad zadaniami, tym lepiej poradzisz sobie w przyszłości.

Co to jest test/quiz:

  • gotowy zestaw pytań z odpowiedziami do wyboru
  • gotowy zestaw pytań otwartych
  • równania matematyczne do rozwiązania

ale też:

Czytaj część drugą.

Autor tekstu: Katarzyna Pijanowska

Bibliografia:

  • Jagodzińska M., Psychologia pamięci. Badania, teorie, zastosowania, Sensus, 2012
  • Carey B., Jak się uczyć?, Wydawnictwo Literackie, 2015
  • Kornell N., Bjork R., Garcia M., Why tests appear to prevent forgetting: A distribution-based bifurcation model, Journal of Memory and Language, 2011