Kiedy rozwiązywać testy

Wiesz już jak dobrą metodą uczenia się jest rozwiązywanie testów i odpowiadanie na pytania związane z tematem, którego się uczysz.

Testowanie jest jednym z najlepszych sposobów walki z zapominaniem. Testowanie, to ćwiczenia w wydobywaniu informacji z pamięci. Testowanie to nic innego jak powtarzanie. Ale to kiedy i jak powtarzamy ma ogromne znaczenie. 

Teraz pora na kolejną ważną informację – kiedy takie testy rozwiązywać.

Kiedy się testować

  • przed nauką

Test przed nauką to wprowadzenie do tematu. To wstępne zapoznanie się z pojęciami i zagadnieniami, których będziesz się uczył. Przygotowujesz się na to, co spotka Cię za chwilę. Później podczas nauki będziesz wiedzieć na co zwrócić uwagę, co jest istotne i warte zapamiętania.

  • w trakcie nauki

Mini test po każdej sesji nauki pozwoli Ci nie tylko utrwalić informacje, ale również pokaże Ci co zapamiętałeś i czy już wszystko rozumiesz.

  • po zakończeniu nauki

Przed rzeczywistym sprawdzianem czy egzaminem dobrze zrobić własny test z całego materiału, którego się uczyłeś. Dowiesz się, co już wiesz, a czego jeszcze nie.

Jak często się testować

Często, ale nie za często. Używając określania Roberta i Elizabeth Bjork, którzy badali to zjawisko – musisz „zapomnieć, żeby się nauczyć”. Żeby lepiej się nauczyć musisz zmusić swój mózg do wytężonej pracy.

Jak to zrobić? Pozwolić mu zapomnieć.

Ale uwaga! Pozwolić trochę zapomnieć, a nie wszystko. Dzięki temu podczas kolejnej powtórki, mózg będzie musiał sięgać głębiej, ciężej pracować, co zaowocuje lepszym pamiętaniem w przyszłości. To znaczy na klasówce i egzaminie łatwiej przywołasz wiadomości z pamięci, bo twój mózg będzie przyzwyczajony do ich wydobywania.

Możesz wykorzystać ten wzór i odpowiedzieć na pytanie – Jak długo chcesz pamiętać?*

czas pozostały do testu pierwsza przerwa w nauce
1 tydzień 1-2 dni
1 miesiąc tydzień
3 miesiące 2 tygodnie
6 miesięcy 3 tygodnie
1 rok 1 miesiąc
 *Melody Wiseheart i Harold Pashler, 2008

Jak rozumieć tabelkę Jak długo chcesz pamiętać:

Jeśli chcesz coś pamiętać przez tydzień

Klasówka jest za tydzień w poniedziałek. Pierwszy test rozwiąż w poniedziałek tydzień przed klasówką. Test może być formą uczenia się, albo quizem po zakończeniu nauki. Zrób sobie jeden lub dwa dni przerwy (ale nie więcej!) i wróć do tematu. Przetestuj się drugi raz. Sprawdź swoje wyniki. Trzecią i ostatnią powtórkę materiału zrób na dzień przed klasówką. Ważne jest byś dobrze się wyspał przed klasówką. Co to znaczy dobrze? Minimum 7 godzin ciągłego snu nocnego.

Jeśli chcesz coś pamiętać przez miesiąc

Klasówka lub egzamin jest za miesiąc. Pierwszy test rozwiąż miesiąc przed egzaminem. Tak, wiem, że do egzaminu jeszcze daleko, ale trzeba w końcu zacząć. Test może być formą uczenia się, albo quizem po zakończeniu nauki. Zrób sobie tydzień przerwy i wróć do tematu. Przetestuj się drugi raz. Sprawdź swoje wyniki. Trzecią i ostatnią powtórkę materiału zrób na dzień przed egzaminem.

Jeśli chcesz coś pamiętać przez 3 miesiące

Klasówka lub egzamin jest za 3 miesiące. Pierwszy test rozwiąż 3 miesiące przed egzaminem. Tak, wiem, że do egzaminu jeszcze daleko, ale trzeba w końcu zacząć. Test może być formą uczenia się, albo quizem po zakończeniu nauki. Zrób sobie 2 tygodnie przerwy i wróć do tematu. Przetestuj się drugi raz. Sprawdź swoje wyniki. Trzecią powtórkę zrób sobie po miesiącu, a ostatnią na dzień przed egzaminem.

Jeśli chcesz coś pamiętać przez 6 miesiące

Egzamin jest za 6 miesiące. Pierwszy test rozwiąż 6 miesięcy przed egzaminem. Tak, wiem, że do egzaminu jest bardzo daleko, ale trzeba zacząć. Test może być formą uczenia się, albo quizem po zakończeniu nauki. Zrób sobie 3 tygodnie przerwy i wróć do tematu. Przetestuj się drugi raz. Sprawdź swoje wyniki. Trzecią powtórkę zrób sobie po 3 miesiącach, a ostatnią na dzień przed egzaminem.

Jeśli chcesz coś pamiętać przez rok

Egzamin jest za rok. Pierwszy test rozwiąż rok przed egzaminem. Tak, wiem, – nikt tak nie robi. Bądź inny – rozwiąż test. Test może być formą uczenia się, albo quizem po zakończeniu nauki. Zrób sobie miesiąc przerwy i wróć do tematu. Przetestuj się drugi raz. Sprawdź swoje wyniki. Trzecią powtórkę zrób sobie po 3 miesiącach, następną po 6 miesiącach, a ostatnią na dzień przed egzaminem. Będziesz dobrze przygotowany!

Jeśli chcesz coś pamiętać przez całe życie

Regularnie wracaj do tematu, ale pamiętaj „zapomnij, żeby się nauczyć”, więc nie za często. Mniej w głowie zawsze tę zasadę.

„Zapomnij, żeby się nauczyć”.

Robert i Elizabeth Bjork

Oczywiście w tej strategii istotne jest jej łączenie z innymi metodami, czyli ćwiczeniami przemieszanymi i powtórkami rozłożonymi w czasie.

Sam możesz przeprowadzać w domu takie testy. Może to być odpowiadanie na pytania pod rozdziałami w podręczniku, fiszki czy specjalne testy w aplikacji np. quizlet. 

Testy to nie tylko narzędzie do oceniania, ale przede wszystkim świetna strategia uczenia się. Możesz nauczyć się rzek Europy tylko za pomocą testów, bez żmudnego wkuwania na pamięć. Wymaga to jednak czasu, a nie jednego wieczoru przed sprawdzianem. Jeśli poświęcisz 3 wieczory i zrobisz odpowiednie przerwy pomiędzy testami, na pewno zapamiętasz nazwy rzek na dłużej niż do najbliższego sprawdzianu.

Autor tekstu: Katarzyna Pijanowska